Wybierz swój język

Miło nam powitać Państwa w dziale poświęconym charakterystyce napędów hydraulicznych. Ich wadom, zaletom oraz zależnościom parametrów pracy. Będziemy tu zamieszczali również informacje eksploatacyjne dotyczące napędów hydraulicznych.

     Najważniejszą zaletą napędu hydraulicznego jest duża, przekazywana moc w stosunku do ciężaru poszczególnych elementów. We współczesnych napędach hydraulicznych moc 1kW można uzyskać, przy ciśnieniu 350 bar, ze strumienia 30 ccm/s. Zatem masa poszczególnych jego elementów jest nieporównywalnie niska w stosunku do inny rodzajów napędów. Niska masa umożliwia osiąganie dużych przyspieszeń w ruchu obrotowym i posuwisto-zwrotnym. Bardzo łatwa jest też zamiana ruchu obrotowego silnika na ruch liniowy (siłownika). Niezmiernie ważna jest też możliwość precyzyjnego sterowania ruchami elementów roboczych. Bardzo łatwo jest rozdzielić, na poszczególne odbiorniki rozmieszczone w odległych częściach maszyny, strumień mocy czynnika roboczego. Łatwość regulacji napędów hydrostatycznych zaważyła o ich wykorzystaniu w ciężkich maszynach roboczych. Pompy, stosowane w maszynach budowlanych, wyposażone są w regulatory stałej mocy. Oznacza to, że silnik napędowy pracuje zawsze a takim samym obciążeniem. Maszyna, wykonując ruch jałowy (zbliżanie ramienia do hałdy ziemi) pracuje z dużą prędkością gdyż opór ruchu jałowego jest stosunkowo mały. Gdyby z taką sama prędkością wykonywała ruch roboczy to, zgodnie ze wzorem załączonym poniżej, gwałtownie wzrosłaby pobierana moc. Nastąpiłoby "zadławienie" silnika napędowego maszyny. Dlatego też należy zmniejszyć przepływ oleju. W wielkim skrócie przedstawić można następujący schemat pracy pompy z regulatorem stałej mocy:

  • ruch jałowy: małe ciśnie-duży przepływ
  • ruch roboczy: duże ciśnienie-mały przepływ
     Wykres zależności ciśnienia w funkcji wydajności ma przebieg hiperboliczny.

  Stosowanie regulatora stałej mocy pozwala na ekonomiczne wykorzystanie mocy silnika napędowego oraz racjonalne wykorzystanie czau pracy maszyny.

    Silniki jazdy mogą być również wyposażone w automatyczne regulatory hydrauliczne. W momencie startu maszyny silnik przesterowany jest pozycji najmniejszej chłonności (duże prędkość obrotowa). Po otrzymaniu obciążenia przesterowuje się do pozycji większej chłonności (mała prędkość obrotowa-duży moment). Po pokonaniu oporów startu maszyny, kiedy opory bezwładności maleją, następuje zmniejszenie chłonności (zwiększenie prędkości) aż do momentu osiągnięcia stanu ustalonego.

 

 

    

 Poniżej przedstawiamy podstawowy wzór dotyczący napędów hydraulicznych. Jest to wzór na moc pompy hydraulicznej

N[kW]=Q[l/min]*p[bar]/600  Jest to zależność teoretyczna. W rzeczywistości należy pomnożyć wynik przez współczynnik sprawności (ok.0,85)

copyright © 2013 Hydro-System
created by - Kamil Staniak